Monday

Pengurusan Kewangan & Pengurusan Masa @ 17 Jun 2014

Alhamdulillah... Perunding Utama, Wise Maneuver Solution telah diamanahkan untuk mengendalikan slot Pengurusan Kewangan & Pengurusan Masa untuk 90 orang bakal pengantin. 


Program yang melibatkan peserta dari pelbagai latar belakang ini telah diadakan di dewan Pejabat Agama Jajahan Machang.


Antara perkara yang disentuh ialah berkenaan dengan bahaya riba yang diumpamakan di dalam Al Qur'an sebagai mengisytiharkan perang terhadap Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW. Peserta diberi peringatan berkaitan unsur-unsur transaksi kewangan yang boleh memerangkap mereka dalam risiko riba.


Peserta juga dijelaskan berkaitan dengan konsep hutang yang disentuh secara khusus di dalam Al Qur'an secara panjang lebar. Perangkap hutang berisiko menjeremuskan mereka ke dalam belenggu yang berpanjangan sepanjang hayat.


Sebahagian daripada perkara yang disentuh dalam topik pengurusan masa ialah peringatan Rasulullah SAW supaya kita sentiasa berwaspada terhadap lima status kedudukan iaitu muda, sihat, kaya, lapang dan hidup. Barangsiapa yang terpedaya dengan godaan dunia akan hidup dalam kelalaian dan akhirnya akan menyesal apabila ajal bakal tiba.


Sebagai penutup, peserta diseru untuk sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan sebagai bekalan untuk mengemudi bahtera perkahwinan dan seterusnya membina sebuah keluarga yang beriman. Antaranya ialah dengan cara membaca bahan-bahan ilmu yang boleh dijadikan sebagai panduan berguna.


Kami mendoakan semua peserta dipermudahkan oleh Allah SWT dalam urusan walimah masing-masing. Seterusnya diberikan taufik dan hidayah untuk mengemudi kehidupan berkeluarga berpandukan syariat Islam sebagai satu cara hidup.

No comments:

Post a Comment