Tuesday

Bengkel Motivasi Remaja Iman @ Masjid Mukim Hutan Puteh, Machang 24 Mei 2014

Alhamdulillah Wise Maneuver Solution telah berjaya melaksanakan Bengkel Motivasi Remaja Iman di Masjid Mukim Hutan Puteh, Machang, Kelantan. Bengkel ini diadakan khusus untuk remaja berumur 13 tahun ke atas. Bengkel dikendalikan sendiri oleh Perunding Utama Wise Maneuver Solution iaitu Encik Izhan Hamidi bin Ibrahim.

Topik "insan" fokus utama saya
Peserta diberikan pendedahan dan kefahaman tentang konsep "Insan" untuk membantu mereka mengenali diri sendiri dengan lebih mendalam dan menyedari peranan dan tanggungjawab yang perlu ditunaikan sebagai insan yang diamanahkan sebagai hamba dan khalifah Allah SWT di muka bumi.
Diamond Model Canvas sebagai mekanisme merencana masa depan
Peserta seterusnya dilatih dengan kemahiran untuk menggubal dan melakar Diamond Model Canvas (DMC) atau Kanvas Model Berlian sebagai mekanismeuntuk melakar masa depan mereka sendiri. Diamond Model Canvas merupakan kaedah yang mudah, praktikal dan berkesan untuk merancang secara langkah demi langkah untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.
Peserta membuat lakaran Diamond Model Canvas

Simetri !!!
Peserta diberi tugasan untuk melakar Diamond Model Canvas mengikut kumpulan masing-masing pada helaian kertas mahjung yang dibekalkan. Langkah pertama ialah membuat lakaran "berlian" serta menandakan setiap segmen berlian tersebut. Seterusnya mereka mula memerah otak untuk membuat pengisian yang bersesuaian.
Bertumas menyiapkan Diamond Model Canvas kumpulan masing-masing

Memerah otak untuk membuat pengisian Diamond Model Canvas

Akhirnya, Diamond Model Canvas sudah hampir siap !!!
Peserta telah diberikan peluang untuk membentangkan hasil kerja mereka kepada audien secara berkumpulan mengikut giliran. Perunding juga mengambil peluang untuk membuat penambahbaikan pada hasil pembentangan mereka.
Membentangkan hasil kerja kumpulan

Majlis Perasmian Penutup oleh Al Fadhil Ust Mohamad Hilmie b Hj Mat Daud 
Sesi terakhir bengkel ialah Majlis Perasmian Penutup oleh Al Fadhil Ustaz Mohamad Hilmie bin Hj Mat Daud iaitu Pegawai Agama Jajahan Machang, Kelantan. Majlis diakhiri dengan acara penyampaian sijil penyertaan kepada setiap peserta.
Acara penyampaian sijil




No comments:

Post a Comment