Tuesday

Bengkel Motivasi Remaja Iman @ Masjid Mukim Jakar, Machang 23 Mei 2014

Alhamdulillah Wise Maneuver Solution telah berjaya melaksanakan amanah untuk mengendalikan Bengkel Motivasi Remaja Iman di Masjid Mukim Jakar, Machang, Kelantan. Bengkel ini dilaksanakan khusus untuk remaja berumur 13 tahun dan ke atas.

Nota Bengkel
Peserta telah dibekalkan dengan fail yang mengandungi nota bengkel, pen dan kertas catatan untuk membantu mereka mengikuti pengisian dan penyampaian bengkel dengan lebih berkesan.

Taklimat
Bengkel dimulakan dengan sesi Taklimat yang menjelaskan matlamat dan rujuan bengkel diadakan. Peserta juga didedahkan dengan beberapa amalan mithali yang dapat membantu mereka menghayati bengkel dengan lebih khusyuk dan juga boleh dijadikan sebagai amalan dalam menjalani kehidupan harian.
Remaja lelaki

Remaja perempuan
Bengkel juga diselang-selikan dengan beberapa aktiviti untuk mengekalkan fokus peserta terhadap pengisian dan penyampaian yang dikongsi. Antara aktiviti tersebut ialah "pulas tangan", "besar!!! kecil!!!" dan uji minda.
Aktiviti "pulas tangan"

Aktiviti "besar!!! kecil!!!"
Peserta seterusnya diberi panduan untuk melakar "Diamond Model Canvas" DMC atau Kanvas Model Berlian sebagai mekanisme untuk mencapai matlamat dan cita-cita. Kefahaman peserta diuji dengan tugasan untuk melakar Diamond Model Canvas secara berkumpulan.
Peserta diberi peluang untuk membentangkan hasil kerja
Setelah tugasan selesai, peserta diberikan peluang untuk berkongsi hasil kerja mereka dengan cara membentangkan di hadapan semua peserta yang lain. Sesi pembentangan juga dijadikan sebagai medan untuk Perunding membuat penambahbaikan pada hasil kerja peserta.
Komentar untuk penambahbaikan hasil kerja

Diamond Model Canvas
Bengkel diakhiri dengan Majlis Penutup dan juga penyampaian sijil yang disempurnakan oleh Al Fadhil Ustaz Mohamad Hilmie Hj Mat Daud iaitu Pegawai Agama Jajahan Machang, Kelantan.
Perasmian Penutup oleh Al Fadhil Ustaz Mohamad Hilmie Hj Mat Daud


Penyampaian sijil



No comments:

Post a Comment