Monday

Ramadhan Wadah Pelaburan Hasanah Dunia & Hasanah Akhirat @ 25 Jun 2014

Alhamdulillah... amanah untuk mengendalikan program Ihya' Ramadhan bersama warga kerja Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Jeli telah berjaya dilaksanakan.


Antara topik utama penyampaian ialah bagaimanakah usaha untuk menjadikan Ramadhan yang penuh barakah ini untuk mencapai kebaikan bersifat jangka panjang di dunia dan kebaikan di akhirat.


Muqaddimah program dimulakan dengan pendedahan situasi dan suasana umat Islam di luar negara dalam melaksanakan agenda pendidikan. Kami memilih untuk berkongsi pengalaman menjayakan kursus untuk para pendidik di seluruh negara Kampuchea sebagai bahan perbincangan.


Seterusnya perbincangan difokuskan pada peringatan oleh Allah SWT yang dirakam dalam Al Qur'an berkaitan dengan tanggungjawab untuk melahir dan membina generasi masa hadapan. Tugas dan tanggungjawab yang besar ini sangat berkait rapat dengan warga kerja di institusi pendidikan.


Program diteruskan dengan perbincangan bagaimanakah untuk memaksimumkan manfaat yang diperolehi oleh warga kerja di institusi pendidikan. Antara topik utama ialah prasyarat untuk melayakkan setiap amalan dan tindakan yang dilakukan setiap masa dikira sebagai ibadah.


Sebagai rumusan peserta diajak untuk bermuhasabah dan menilai diri masing-masing dengan menggunakan kaedah Graf Prestasi. Matlamat akhir yang dijadikan sebagai sasaran ialah menjadi hamba Allah yang berTAQWA.


Kami mendoakan warga kerja MRSM Jeli dipermudahkan segala urusan untuk melaksanakan amanah mendidik dan membina generasi yang akan bertanggungjawab mewarisi kepemimpinan ummah pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment