Monday

Ramadhan! Mu Tunggu Aku Datang...

Alhamdulillah program bersama putera dan puteri Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Jeli telah berjaya disempurnakan dengan baik. Ramadhan! Mu Tunggu Aku Datang... dijadikan sebagai tajuk perbincangan dalam kuliah maghrib tersebut.


Penyampaian dimulakan dengan mengemukakan konsep insan yang perlu difahami dan hayati sebagai asas perbincangan seterusnya. Roh, Akal, Jasmani dan Emosi merupakan unsur utama yang membentuk seorang insan sebagai sebaik-baik makhluk ciptaan Allah SWT.


Interaksi secara dua hala begitu rancak apabila mereka dengan petah menyambut setiap persoalan yang dilontarkan. Terserlah sifat keyakinan diri dan keilmuan yang mereka miliki.


Peluang bersama putera dan puteri terpilih dimanfaatkan sepenuhnya untuk menyuntik kesedaran bahawa mereka adalah insan-insan pilihan Allah SWT untuk berada di sebuah institusi pendidikan yang terbaik. Mereka juga menggalas tanggungjawab untuk melebarkan kelebihan yang dimiliki untuk masyarakat umum khususnya golongan remaja di luar sana yang menghadapi pelbagai cabaran.


Antara pengisian utama program ialah perkongsian berkenaan dua orang tokoh yang didik sejak dari kecil untuk membesar sebagai pemimpin ummah. Pertamanya ialah Salahuddin Al Ayyubi dan keduanya ialah Sultan Muhammad Al Fateh. Kedua-dua tokoh ini menjadi bukti bahawa keperibadian yang unggul perlu dibentuk dan dididik dengan panduan dan ajaran Islam. Ketinggian kualiti Roh, Akal, Jasad dan Emosi tokoh-tokoh ini membantu mereka menjadi pemimpin ummah yang mithali


Masyarakat pada hari ini memerlukan tokoh-tokoh yang dapat membimbing mereka menghadapi serangan daripada pelbagai sudut. Umat Islam hari ini Rohnya dilemahkan dan dilalaikan dengan pelbagai hiburan, Akalnya ditumpulkan dengan pelbagai bahan pornografi dan bahan bacaan tidak berfaedah, Jasmaninya dilemahkan dengan pelbagai makanan yang kabur status halalnya dan juga ketagihan pada dadah dan rokok, Emosinya dilemahkan dengan kecintaan terhadap dunia dan pergantungan terhadap manusia.


Seterusnya penyampaian difokuskan pada perbincangan berkaitan falsafah pensyariatan ibadah PUASA ke atas umat Islam. Antaranya ialah mengembalikan semula umat Islam kepada status fitrah seperti yang telah diciptakan oleh Allah SWT. Akhirnya matlamat TAQWA menjadi sasaran yang perlu dicapai daripada ibadah puasa yang dilaksanakan.


Kami mendoakan putera dan puteri semua dikurniakan taufik dan hidayah oleh Allah SWT untuk mengembangkan potensi diri menjadi generasi pelapis yang bakal mencorak ummah pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment