Sunday

Kursus Pengurusan Sumber Keluarga 18 Ogos 2014

Alhamdulillah tugasan dan amanah untuk mengendalikan slot Pengurusan Sumber Keluarga bersama bakal pengantin telah berjaya ditunaikan. Setinggi-tinggi penghargaan kepada Pejabat Agama Jajahan Machang sebagai pihak penganjur yang telah sudi menjemput kami.


Jumlah peserta yang seimbang di antara lelaki dan perempuan kelihatan bersemangat untuk mengikuti dua topik utama yang dibincangkan iaitu pengurusan kewangan dan juga pengurusan masa secara berkesan


Saya berkongsi kaedah pengurusan masa menggunakan jadual yang dibuat sendiri. Jadual ini saya telah gunakan semasa berkhidmat di salah sebuah perpustakaan kolej swasta di ibukota. Saya mempunyai tiga jadual bertugas iaitu;
1) Bermula jam 9.00 pagi sehingga jam 5.00 petang
2) Bermula jam 11.00 pagi sehingga jam 7.00 malam
3) Bermula jam 1.00 petang sehingga jam 9.00 malam

Justeru, saya memerlukan jadual yang ringkas dan padat untuk dijadikan sebagai rujukan waktu saya bertugas kerana seringkali berlaku perubahan dan pertukaran jadual.

Koleksi arkib saya yang berusia lebih satu dekad ini saya pertontonkan untuk menjadi inspirasi para peserta.


Jadual ini hanya menggunakan sekeping kertas A4 yang dilipat menjadi saiz poket kemeja saya. Jadi hasilnya saya dapat mencatat jadual untuk dua bulan di bahagian hadapan kertas dan 2 bulan lagi di bahagian belakang kertas.


Seterusnya saya berkongsi satu lagi alat bantu pengurusan sumber iaitu "planner" atau perancangan eksekutif yang telah saya manfaatkan semasa berkhidmat di sebuah syarikat perunding di ibukota. Planner ini dapat membantu untuk merancang program dan aktiviti secara bulanan.


Akhir sekali saya juga berkongsi planner buatan sendiri yang saya gunakan sekarang setelah menceburkan diri dalam bidang keusahawanan. Saya memilih untuk mencetaknya sendiri untuk membolehkan saya memasukkan beberapa item penting membantu saya menguruskan sumber dengan lebih cekap dan berkesan.


No comments:

Post a Comment